Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Taller de Música i Gènere: Prevenció de la Violència


Il.lustració Ben Tur





"La violència de gènere és un problema social i un tipus de violència específica que pateixen les dones de tot el món pel sol fet de ser dones. El maltractador exerceix danys psicològics i/o físics en la seva víctima reproduint els estereotips sexistes de l’estructura patriarcal dels nostres avantpassats. Tot i ser considerats models discriminatoris i desfasats per a una societat del segle XXI, encara estan arrelats a la nostra manera d’actuar.

Cada vegada més, però, hi ha un major nombre de persones conscients de la urgència del canvi i de la rehabilitació cap a noves identitats tant masculines com femenines. No obstant això, es necessita d’una praxis pedagògica no sexista que vetlli per la prevenció del que anomenen micromasclismes i mites de l’amor romàntic."
  (Anna Blazquez Abella  Cap de l'Àmbit d'Acció Digital de la Fundació Pere Tarrés)




Per poder treballar-ho necessiten de formació en matèria d'igualtat dels referents dins les aules, els educadors i les educadores.De les seves habilitats per connectar amb el seu alumnat, d'eines que els hi facilitin la seva tasca i de recursos educatius que els hi permetin la reflexió i el debat  entre el jovent, d'aspectes com el respecte, les desigualtats per raó de gènere, l’establiment de les relacions de parella sanes i/o la identificació de mites erronis de l’amor romàntic. L’objectiu és poder prevenir situacions de violència a la parella i, alhora, dotar-los d’eines que facin la convivència a l’aula més positiva, sense matisos ni episodis de violència entre iguals per raó de gènere.


La música és un dels canals de transmissió més potent amb el jovent. Per aquest motiu la considero una eina fonamental per poder treballar amb aquest col·lectiu.  A través de la música els arriben missatges que reben sense que hi hagi una reflexió profunda sobre la informació que contenen, de manera que assimilen idees que moltes vegades promouen relacions de poder de l’home sobre la dona, de maltractament, de dependència, de mitificació de les relacions de parella... La música, com a eina metodològica per poder treballar els estereotips i els mites de l’amor romàntic, ens facilita la tasca d’apropar-nos a la seva realitat, alhora que els fa receptors actius dels missatges que reben a través d'aquest canal. 




Desenvolupant un taller “música i gènere” podem fer que el jovent aprengui a diferenciar el contingut de les lletres que transmeten relacions de control, de les que els seus missatges  són de bon tracte i igualtat.

Un altre objectiu fonamental d'aquest taller consisteix en dotar-los d'eines per treballar la prevenció de violència de gènere a través de la creativitat, fomentant el treball en equip i la cooperació creativa entre dones i homes.



Amb l'objectiu de poder dur a la práctica el taller, vaig desenvolupar part de l'activitat visionant vídeos musicals, juntament amb  l’audició de determinades cançons actuals que escoltava el meu alumnat. A través d’aquesta activitat van poden treballar grupalment els estereotips de gènere i els mecanismes i indicadors de violència de gènere, que amaguen moltes de les cançons de reggaeton, hip-hop, rap, pop,..  Utilitzant aquestes eines despertava l’ interès entre les noies i nois de manera que rebien millor els continguts tractats al taller.


 



Us deixo alguns exemples que ha recollit la rednoviolenciagex.com

Bebe. Malo.
Imagen de la cantante Bebe
És el crit d'una dona que vol trencart amb la situació de violència que està patint.:  “Una vez más, NO, por favor…” y “No se daña a quien se quiere”.



Cizerone. Martes y 13.
Imagen de Cizerone
Cançó d'hip-hop que reflecteix, les idees i sentiments d'un noi que maltracta la seva nòvia. No hi ha cap prototip (no depèn d'edat, estudis, professió, etc.) de noi maltractador. El vídeo finalitza amb la idea que si coneixes alguna situació de violència, si ets testimoni i no actues, et converteixes en còmplice d'aquesta situació. No permetis la violència!

El Chojín. El final del cuento de hadas.
Imagen del Chojín
Un hip-hop que ens ensenya com les situacions de violència s'assemblen, al principi, a un conte de fades (regals, passejos, mims, etc.). Després, comencen els insults, amenaces ... etc.



Porta. La bella y la bestia.
Imagen de Porta
Aquesta cançó és un rap que explica com és el cicle de la violència en les relacions de parella (al principi, tot és perfecte; després de les primeres faltes de respecte, cops, etc. Ve el perdó perquè es creu que tot canviarà. però després de la primera vegada, ve la segona). La cançó és un crit a no patir en silenci, a trencar amb aquesta relació

Reincidentes. Ay Dolores.
Imagen de reincidentes

 Cançó rock que segur que us agradarà. Em quedo amb dues frases "amb el silenci de la societat" i "per fi aquesta història va acabar". Tots podem actuar contra les situacions de violència de gènere i tant de bo desaparegui qualsevol tipus de violència ".

Revólver. Lo que Ana ve.
Imagen de Revolver
Cançó pop que t'apropa a què sent i pensa una dona que està patint maltractaments. "Qui vol veure el que Anna veu?" Repeteix constantment la cançó. Qui vol, abans de jutjar, posar-se al lloc de la noia maltractada.



Cançons que reflecteixen idees errònies sobre l'amor, les relacions de parella, sobre com ha de ser una noia, ...:

 

Malú. Blanco y Negro.
Imagen de Malu
Segur que has escoltat aquesta cançó. Creus que l'amor d'aquesta noia és sa?. És una noia desesperada, obsessionada, dependent del seu nòvio, que pateix quan està amb ell, però, al mateix temps no és capaç de viure sense ell i donaria tot per aquesta relació. ¡Aquestes són les idees falses que ens fiquen al cap sobre com ha de ser l'amor que hem de sentir!

Platero y Tú. La maté porque era mía.
Imagen de Platero y tu

 Les dues frases del final són realment dures, "la vaig matar perquè l'estimava", "la vaig matar perquè era meva". Quina idea tan errònia de l'amor! L'amor possessiu, l'amor que controla, .... Alguna vegada t'han dit "tu has d'estar amb mi" "o ets meva, o no ets de ningú"?

Ismael Serrano. Caperucita.
Imagen de caperucita

Aquesta cançó reflecteix el que s'espera del rol social de les noies: dependents, submisa, dòcil, mestressa de casa, amb disponibilitat sexual, etc.


 

Cançons amb missatges positius:

 

Merche. Abre tu mente.
Imagen de Merche
Cançó enganxosa que t'anima a abandonar aquella relació en la que el teu nòvio és molt gelós, en què no pots fer el que vols, en què has deixat de ser "tu", etc. ¡"Obre portes, busca una sortida" ... perquè tens dret a viure una relació de parella on gaudeixis i siguis feliç!


Amaral. Salir corriendo.
Imagen de Amaral
Aquesta cançó és un crit a trencar amb aquesta relació de parella que et fa patir, en què sents por, etc. "Has d'intentar sortir, sortir corrent" perquè no et mereixes aquesta relació. Perquè això no és amor.
   




I si voleu continuar escoltant cançons i reflexionar sobre el contingut de les seves lletres, aquí van altres propostes.


Bebe. Ella
El canto del loco. Contigo.

Amaia Montero. Quiero ser

El Arrebato. Búscate un hombre que te quiera

Malú. Toda

Melendi. Hasta que la muerte los separe

Andy & Lucas. Y en tu ventana.

Def con Dos. Ellas denunciaron

Pasión Vega. María se bebe las calles

Ska-P. Violencia machista

Efecto Mariposa. Hoy por mi.




Proposta educativa  similar a la que jo vaig portar a terme a l'any 2008 s'han desenvolupat a diferents instituts  per la Fundación Mujeres Tallers d'Educació afectiva-sexual i "rimes contra la violència de gènere", on s'ha treballat amb joves els conceptes bàsics en matèria de prevenció de violència de gènere amb un taller d'anàlisi de cançons de Hip Hop, amb molt bona acollida tant per part de l'alumant com dels centres educatius. El propi alumnat ha fet les seves lletres i han participat en la gravació d'un disc.








L'activitat ha consistit en la realització de quatre sessions:

1. Introducció a conceptes bàsics per al foment de la igualtat i la prevenció de la violència de gènere.
2. Repàs a la història del hip hop i anàlisi de lletres concentrant-nos en estereotips, rols i missatges sexistes, així com en els indicadors de violència masclista.
3. Debat sobre les causes i mecanismes de la violència de gènere a través de la creació lírica.
4. Composició d'una cançó en grup el missatge promogui la igualtat i / o els bons tractes.



Si t'interessa escoltar algunes de les propostes del dics, per tallar amb els mals rotllos, pots descarregar-t'ho des de l'enllaç que t'adjunto amb la pròpia imatge del CD. Algunes de les artistes que han participat són  Arianna Puello, Dnoe, Shuga, Dlux, La Nuit, Mai, Indie i Mefe, totes elles importants figures del Hip Hop a Espanya.



 





Us deixo amb un link on es recull una proposta i material de música i el gènere,  MP 3, reprodueixes sexismes? Música, Pena i Actua,  de l'Instituto Canario de la Mujer i la Fundació Mujeres. Una  guia per a joves per a la prevenció de la violència de gènere que proposa un recorregut per algunes lletres de cançons que reprodueixen el sexisme, justifiquen la violència de gènere o denuncien aquesta situació. Clica aquí.







6 comentaris:

  1. Hola. Me parece muy interesante vuestro blog y la idea de llegar a los/as jóvenes mediante la música, pues efectivamente educa en valores. Sin embargo, quería comentaros que habeis puesto una canción de Porta, un cantante que tiene una famosa canción que es machista, misógina y tremendamente asquerosa. Quería que lo supierais: http://www.youtube.com/watch?v=90L5OInUg0E . Creo que este chico no es ejemplo de igualdad de género..Un saludo feminista.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias.

      Es cierto que "Porta" tiene canciones que son la antítesis al trabajo de igualdad por el que me esfuerzo cada día. Pero justo esta canción es una de aquellas que mi alumnado prefiere trabajar, y por ello está en la relación de canciones propuestas.

      Un saludo

      Elimina

  2. Totalmente de acuerdo, Cristina. De hecho se comenta ultimamente mucho que la edad de maltrato es muy temprana y resulta inquietante ya que se supone que socialmente se ha avanzado en la igualdad, etc. Pienso que tanto los mensajes a través de la música como del cine, videojuegos, etc. no han variado tanto e influyen poderosamente. Por ello, utilizar la música como metodología de trabajo con la gente jovencita es una excelente alternativa.

    ResponElimina
  3. IANIRE BARQUIN VEGANZONES18 d’abril del 2013, a les 20:19

    hola a tod@s!!
    Hoy en dia se ha avanzado en la igualdad pero todavia quedan muchas cosas por hacer... Por experiencia laboral propia, he podido comprobar que muchos jovenes de hoy dia siguen viendo el maltrato como algo "natural".... y los comentarios que hacen a cerca de un episodio de maltrato dejan petrificado a cualquiera.
    La base de todo está en educar en igualdad tanto en la escuela como en la familia. No sirve de nada que en el colegio aprendan corresponsabilidades familiares y que posteriormente, en casa, no se apliquen. Para ello es importante tambien educar a los padrs y madres.

    Asimismo decir a Cristina que es una iniciativa buenisima!!! En talleres que he llevado a cabo sobre igualdad, la música tambien tenía un hueco. Animo y pa´lante!!

    Saludos

    ResponElimina
  4. Hola a todas/os. Gracias Cristina por tu aportación. Trabajo en un Gazte-txoko (casa de la juventud) y vamos a organizar un taller en torno a esto por lo que esta información me viene genial. Gracias!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias a tí por utilizarlo.

      Estaría bien, que pudieras hacer tu aportación una vez hayas realizado la actividad, evaluando los resultados y el tipo de interés que han demostrado los jóvenes. Así podremos proponer nuevos tipos de acción e intervención en nuevas propuestas educativas.

      Sino te importa incluiré vuestros comentarios en mi blog, pues estas aportaciones que realizais enriquecen el mismo.

      Un saludo

      Elimina

Si vols fer aportacions i comentaris, pots incorporar-los en aquest espai i en breu els veuras penjat. Gràcies per compartir les vostres opinions