Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Material per treballar el dia de la dona

Us adjunto una relació de webs on es pot trobar material per poder treballar  el tema de la coeducació, la igualtat i la dona. Cadascuna i cadascú podeu valorar si s'ajusten a les vostres necessitats i es poden reutilitzar.

Il.lustració Aida Emat


Calaix General amb algunes págines institucionals
Observatori de la dona
CCOO, secretaria de la dona 
Instituto de la mujer
Pàgina de la secretaria de la dona 
Pla d' Igualtat de la Junta de Andalucia,amb recursos en cinema, bibliografia, recursos TIC, activitats…

Programes d’innovació educativa. Coeducació. Generalitat de Catalunya, Departament d'Educació.

Emakunde. Instituto Vasco de la Mujer
Género y educación. Recursos
Género y educación. Recursos
Centre de Recursos Pedagògics
Coeducació. USTEC-STE
Educació en valors. UGT-FETE
Articles sobre coeducació en ciudad de mujeres

Coeducación. Espacios para educar en igualdad
Casal Lambda
Cogam
Recursos educatius per a la igualtat i la prevenció de la violència de gènere
Rincón solidario del IES Gran Capitán
CEIP Marismas del Tinto
IGUALA-T
Cuaderno intercultural
Igual=mente
¿Y ahora adónde vamos?
Rostros de mujer, Web del projecte que analitza els prototips de  dona als mitjans de comunicació.
Espai de dones, pàgina web on es promou l'accés de les dones a la informació, al coneixement i, concretament, a les TIC'S.
Sin género de dudas  per treballar la bretxa digital de génere.


Calaix de sastre d'activitats generalistes

“Iguales para hoy”, material per la coeducació
Maleta de coeducació per al professorat 
Rompiendo esquemas; programa d'orientació acadèmica i professional no sexista. 


Calaix per a cicle infantil

Unitat didàctica: Les feines
El joc i la joguina 
Un quadern de treball per treballar la igualtat (infantil i primària)

Calaix per a cicles de primària

Activitats elaborades pel professorat del col.legi de San Walabonso - Huelva 
Unitat didàctica Sistema sexe-génere  per segon i terecer cicle de primària i l'ESO 
Un quadern de treball per la igualtat (infantil i primària) 
Material Yo cuento, tu pintas, ella suma 

Calaix per a Secundària i Batxillerat

Taller per la construcció d' identitats de génere al 4t de l'ESO i Batxillerat
“Con voz propia”, una unitat didàctica per secundària 
Webquest per segon cicle de l'ESO 
Ni Ogros ni Princesa.Guia per l'educació afectivo-sexual a l'ESO





Calaix on trobem recursos per un llenguatge no sexista:

Nombra
Igualdad, lenguaje y Administración: propuestas para un uso no sexista del lenguaje.  G.Valenciana 
Manual de lenguaje administrativo no sexista.  Universidad de Málaga 
Manual de lenguaje no sexista en la UPM
Guía de uso no sexista del lenguaje de la Universidad de Murcia.
Manual de Lenguaje no sexista de la UPM
Guia de Lenguaje no sexista de la UNED
Nombra en red
Dos palabras
Hablamos de Leyes
Hablamos de Salud
Profesiones de la A-Z
Nombra En Red(aplicación ejecutable)
Non-discriminatory Language Guidelines (University of Sydney)
Writing with Non-Sexist Language
Guidelines on gender neutral language. UNESCO
Non-Sexist Language. University College Cork
Guide to nonsexist language. Collage of Agriculture and Life Sciences
Manual del lenguaje Administrativo no Sexista (Málaga 2002)
Guía para un uso igualitario del lenguaje administrativo (Málaga 2004)
Sexismo y androncentrismo en textos administrativos
Guia de Lenguaje no sexista. "Comunicación en Igualdad" U. Cantabria (2011)
Orden de 22 de marzo de 1995, por la que se adecua la denominación de los título académicos oficiales a la condición masculina o femenina de quienes los obtengan
Eulàlia Lledó Cunill. “Nombrar a las mujeres, describir la realidad: la plenitud del dis-curso. Claves para tratarse bien en la lengua, claves también para caer en la cuenta cu-ando esto no ocurre y entender por qué y cómo”. A: Uso del lenguaje en el mundo labo-ral. Emakunde.
 Pilar López Díez. “Las mujeres en el discurso iconográfico de la publicidad. Claves, desde la perspectiva semiótica y de género, para descodificar el lenguaje publicitario sobre las mujeres”. A: Uso del lenguaje en el mundo laboral. Emakunde.

 Mercedes Bengoechea. “La comunicación femenina. Claves, desde la perspectiva de género, para entender qué pasa cuando hablamos”. A: Uso del lenguaje en el mundo la-boral. Emakunde.
Receptes per a visibilitzar les dones en l'educació.
Dones amb mirada coeducativa (solucions i alternatives a les redaccions habituals, per tal de poder redactar els documents sense utilitzar el masculí genèric).
Guía ràpida per un lenguaje no sexista.
logo-sin-sexismos
Fes click si vols descarregar-t'ho en versió català/valencià



Calaix de Recursos Cinematogràfics 

Coral Caro Blanco (IES Montserrat Roig, Sant Andreu de la Barca, membre del Seminari Interdisciplinari d'Estudis de Gènere de la UB) recomana les següents pel·lícules coeduca-tives: 1.- Antonia (1995). Marleen Gorris (dir). 2.- El amo de la casa (1925). Carl Theodor Dreyer (dir). 3.- North Country ('En tierra de hombres') (2006). Niki Caro (dir). 4.- En un mundo libre (2008). Ken Loach (dir). 5.- Grbavica, el secreto de Esma (2006) Jasmila Zbanic (dir). 6.- La sal de la tierra (1954). Hrebert J. Biberman (dir). 7.- Rosetta (1999). Jean Pierre i Luc Dardenne (dir). 8.- Zona Libre ( 2005). Amos Gital (dir).

Història d’una gavina (i del gat que la va ensenyar a volar) (1999). Enzo D’Alò (dir.)
Billy Elliot (2000), Stephen Daldry (dir).
Whale Rider (2002). Niki Caro (dir).
Las mujeres de verdad (2002). Patricia Cardoso (dir).
Quiero ser como Beckham (2002) Gurinder Chadha (dir).
Buda explotó por vergüenza (2007) Hana Markhmalbaf (dir).
Persépolis, novel·la gràfica en blanc i negre, escrita i il·lustrada de manera autobiogràfica per Marjane Satrapi. Convertida en pel·lícula.



Calaix de contes, cançons, jocs ...

Disney ens ha anant educant en com ha de ser una dona i com ha de ser un home, doncs us proposo que mireu aquest documental en que  es reflexiona sobre els estereotips de gènere en aquestes pel.lícules.






La Cenicienta que no quería comer perdices és un conte escrit per Numila López Salame-ro i il·lustrat per Myriam Cameros Sierra, en què es revisen diferents mites i estereotips relacionats amb les dones de diversos contes populars amb molt sentit de l’humor. L’autora de les il·lustracions Adela Turín ens proposa Rosa Caramelo, Una feliz catastrofe, i altres a la seva colecció de contes infantils alternatius. On les nenes tenen iniciativa i proposa models alternatius de relacions, situacions i rols.





Rosa Caramelo (conte)
Una feliz catástrofe (conte)
 Tina Jorgenson. Un mundo imposible [conte sobre el repartiment de les tasques domès-tiques].
Igualdad de género [cançó sobre la igualtat de gènere amb dibuixos animats]. Junta de Andalucía.
Karmagv. Sorkunde, la kurranta de emakunde.
Sernam Arika. Viejos cuentos... nuevos finales.
La Casa de la Igualdad 2008 [vídeo de joc coeducatiu].

Yo como tú, Animax 2007.
Campanya JUGUEM. Consell de Joventut de les Illes Balears i CJE. Presentada amb la intenció que el joc eviti conductes violentes i sexistes, i també que pares i mares evitin comprar joguines bèl·liques i sexistes per als/les seus fills/es.
Recursos didàctics de jocs cooperatius
La diferencia sexual en el análisis de los videojuegos
Trabajamos cuentos coeducativos de CRA de Obanca
El  Principe Ceniciento.Aquesta conte gira al voltant del conte "El príncep cendrós" escrit per Banette Colle i editat per l'editorial Destino. Ens mostra en el seu argument una nova versió del conte tradicional de fades "La ventafocs" arribat fins als nostres dies gràcies a l'autor francès Charles Perrault (1697), l'argument gira entorn a la injusta opressió i posterior recompensa, en aquest cas protagonitzada per un home i amb certes pinzellades d'humor.




















Si algú o alguna de vosaltres voleu millorar aquesta llista no dubteu en fer-m'ho arribar i ampliarem la relació. El treball en xarxa i de manera cooperativa ens ajudarà a donar un pas endavant.

I ara només queda agrair  a totes aquelles persones que han treballat i elaborat el material que us he relacionat, i que gràcies a la seva bona disposició per compartir-lo, avui està a la nostra disposició.

GRÀCIES

1 comentari:

Si vols fer aportacions i comentaris, pots incorporar-los en aquest espai i en breu els veuras penjat. Gràcies per compartir les vostres opinions