Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

L'ànima dels contes

Els contes com a generadors d'actituds i comportaments igualitaris.


Il.lustració Aileen  Posada

Avui Dia Internacional del Voluntariat, vull continuar aquesta tasca de "voluntariat cap a l'àmbit social, educatiu i de gènere" a través d'aquest bloc, compartint una excel.lent guia per promoure la igualtat a través dels contes. Aplicar el concepte de coeducació als contes té com a objectiu afavorir nous models de relació entre dones i homes, al voltant de referents d'igualtat, pau i justícia.  


Aquesta publicació, "L'Ànima dels contes", és una Guia editada per l'Institut Andalús de la Dona que ha estat distribuïda a centres d'educació infantil i primària de la comunitat andalusa, per a ser utilitzat pel professorat en general, especialment als equips responsables de la coeducació,...




A través dels contes es treballa el currícul ocult, per aquest motiu, cal abordar elements d'anàlisi que permetin prendre consciència sobre això.

El valor educatiu dels contes  és una eina didàctica de gran rellevància dins dels projectes sòcio-educatius i que pot treballar-se des dels centres educatius com des de les famílies, mitjançant la seva funcionalitat lúdica, didàctica i socialitzadora i a través de la qual es pot contribuir a la transmissió de valors conduents cap a la igualtat.


Segons Carmen Ibáñez Sandín, "el conte és un relat breu de fets imaginaris, de caràcter senzill, amb finalitat moral o recreativa, que desenvolupa la imaginació i desperta la curiositat."

En opinió de l'autora de la guia,  el conte des d'una perspectiva integral també ofereix la possibilitat que l'alumnat desenvolupi les competències bàsiques establertes a nivell curricular, aconsegueix assolir objectius establerts en les diferents àrees d'ensenyaments i adquireixi valors com ara: respecte, solidaritat, generositat, convivència, coresponsabilitat, compromís, etc.



Il.lustració Maria Marcolin


Aquesta guia didàctica té com a objectius oferir als i les professionals d'educació i lleure, que desenvolupen la seva tasca en els nivells educatius d'Educació Infantil i Primària, Centres Obert i Centres Diairs, eines que els permetin analitzar, seleccionar i treballar amb contes infantils des de la perspectiva de gènere, com a instruments per coeducar des de la infància. Des de la guia, es recomana una sèrie de contes o recursos, i ofereix estratègies que han estat utilitzades en alguns centres educatius. Així es poden prevenir la violència i les actituds discriminatòries que encara avui segueixen vigents, en gran part per la manca d'implicació dels mitjans, famílies, etc.

Entre els continguts destaca l'explicació del paper que ocupen els contes en l'educació en igualtat, com triar contes coeducatius, com reinventar i unes pràctiques explicades pas a pas (introduir un conte, generar debat, observar papers de nens i nenes, reflexionar sobre la desigualtat actual, crear nous contes, etc.)

A més té un annex amb enllaç a contes i materials de coeducació que poden ser molt útils tant per al professorat, educaduros i educadores com per a les famílies.


Des d'aquí pots descarregar-la.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si vols fer aportacions i comentaris, pots incorporar-los en aquest espai i en breu els veuras penjat. Gràcies per compartir les vostres opinions