Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

I per què no pot servir una "comparsa" per denunciar la violència de gènere?


"Qui oblida la seva història està condemnat a repetir-la "
(Jorge Agustín Nicolás Ruiz de Santayana y Borrás)

Il.lustració Beatriz Martín Vidal




En aquestes dates Cadis s'omple de colors i música pels seus carrers i carrerons, però sobretot dins del Gran Teatre Falla.

I com que no puc oblidar les meves arrels, però tampoc la lluita per la igualtat i l' erradicació de la violència de gènere, he decidit presentar-vos el treball que s'ha fet, per denunciar-la, fent servir aquesta expressió popular, La comparsa, un estil de cançó de crítica-poètica  que té  un repertori musical més elaborat que la resta d'estils propis del "Carnaval" de Cadis, com seria la "chirigota".

Cada cop amb més freqüència, ens podem trobar amb persones que treballen per l'equitat en diferents espais públics, i aquest és el cas de l'Antonio Martínez Ares, de l'agrupació "Los Piratas", que va voler fer la seva aportació al Carnestoltes de Cadis de 1998, guanyant el primer premi la Final del Gran Teatre Falla d'aquell any.






Con permiso buenas tardes,    
vengo "pa" que me detengan.
que cansá voy a sentarme,
pues verá voy a explicarle 
la historia de un sinvergüenza.

Lo quería con locura,
toa mi vida se la di.
Pero el solo buscaba una criada,
 una exclava,una mujer para parir

Siempre decía
que tenía una quería
una duquesa para él,
que le gustaba 
que ya por la madrugada 
"pa" tenernos a su merced

su merced y lo he "matao",
a mi Juan yo lo he "matao"
por haberme "maltratao"
 por sentirme una perra
por hacerme una vieja con cuarenta y pocos años.
Y lo he "matao"
A mi Juan yo lo he "matao"
Y en mi alcoba lo he dejao
con mi llantos en sus labios.

Justicia no pido yo
que comigo no lo ha "habio",
quien me paga este dolor
y la pena de mis hijos.
Así que ya sabe usted
haga lo que tenga que hacer,
pongame una soga al cuello
que por primera vez... 
no tengo 
no tengo miedo.


Antonio Martínez Ares - Comparsa "Los Piratas" (1998)



Actualment han utilitzat el mateix sistema de denúncia,  Tino Tovar, de la comparsa "Los Perfumistas", que va participar al Carnestoltes de Cadis de 2008. En aquest cas es feia referència al silenci de les víctimes i de la resta de la ciutadania, que permet i tolera els casos de violència de gènere, en no dir prou i mantenir-se en silenci.








Tus silencios son tan largos,
tan profundos y tan dañinos
que te duelenen el alma
más que los golpes de sus nudillos.

Tus silencios son culpables
porque ocultan a un canalla.
Tu silencio es inocente,
ya no valen las palabras.

Silencio en tu barrio,
silencios vecinos,
silencio al trabajo,
silencios de amigos.

Y te cuestionan, y te cuestionan
que hay silencios que se olvidan
y otros hay que no perdonan.

Qué cobarde es tu silencio
cuando aceptas tu destino,
qué silencio más valiente
cuando callas por tus hijos.

Tus silencios son mentiras
que descubre tu mirada,
tus silencios son verdades
que le escupes a la cara.

No permitas que te calles
no le prestes tu silencio,
que un silencio manejable
será tu cruz,
será tu cruz y tu tormento.

Tú que de un silencio en tu cuerpo
concibes la vida y ahora
te matan tus propios silencios,
silencios que el maltrato lleva dentro,
siguen muriendo mujeres
y nosotros en silencio.

ConstantinoTovar Verdejo - Comparsa "Los Perfumistas" (2008)






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Si vols fer aportacions i comentaris, pots incorporar-los en aquest espai i en breu els veuras penjat. Gràcies per compartir les vostres opinions